Khamis, 16 Oktober 2008

WAHAI ORANG YANG TIDAK SEMBAHYANG, INGATLAH!

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Sesiapa yang tidak bersembahyang, maka tiada agama baginya." Diriwayatkan oleh al-Suyuti. "Sesiapa yang meninggalkan sembahyang asar, maka terhapuslah segalapahala amalannya.

" Diriwayatkan oleh al-Bukhari. "Sesungguhnya apabila seseorang hamba bersembahyang, segala dosanya datang kepadanya lalu diletakkan pada bahagian kepala dan tengkuknya.Setiap kali dia rukuk dan sujud, segala dosanya itu akan jatuh berguguran."

"Perkara pertama yang dihisab terhadap seseorang hamba ialah sembahyang.Jika sembahyangnya baik, maka baiklah segala amalannya. Jika rosaksembahyangnya, maka rosaklah segala amalannya yang lain.

" Diriwayatkanolehal-Tabarani. Sesiapa tidak menunaikan sembahyang kerana sibuk dengan kerajaannya,dia akan dibangkitkan bersama dengan Fir'aun. Jika kerana kementeriannya, dia akan dibangkitkan bersama dengan Haman. Jikakerana hartanya, dia akan dibangkitkan bersama dengan Qarun. kerana perniagaannya, dia akan dibangkitkan bersama dengan Ubayy bin Khalaf. Kesemua mereka di dalam neraka.

Ketahuilah bahawa: Sembahyang adalah tiang agama. Ia boleh mencegah daripada segala perbuatan keji dan mungkar. Islam dibina di atas sembahyang, bersama dengan mengucap dua kalimah syahadah, haji, puasa dan zakat.
Ustaz Mohamad bin Ismail Sekretariat Pembangunan Belia ISMA Pusat Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...